lautasmalli vaaka iso web

ruokaympyra1998

  • Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee syödä runsaasti, ainakin 500 g päivässä.
  • Myös peruna kuuluu päivittäiseen ruokavalioon.
  • Vähäsuolaista täysjyväleipää ja muita täysjyväviljavalmisteita on suositeltavaa syödä päivittäin.
  • Rasvattomia ja vähärasvaisia nestemäisiä maitovalmisteita on hyvä juoda päivittäin noin puoli litraa ja ruokavaliota voi täydentää vähärasvaisella ja vähäsuolaisella juustolla.
  • Kalaa tulisi syödä 2-3 kertaa viikossa.
  • Punaista lihaa (nauta, sika, lammas) ja lihavalmisteita tulisi syödä korkeintaan 500 g (kypsäpaino) viikossa ja niistä suositaan vähärasvaisia ja -suolaisia vaihtoehtoja.
  • Leivälle kannattaa sipaista kasviöljypohjaista rasiamargariinia tai levitettä.
  • Salattiin kuuluu öljypohjainen kastike.
  • Suositeltava ruokavalio sisältää vain vähän sokeria ja suolaa.

Päivittäisessä ruokavaliossa huomioitavia seikkoja

Kuvissa on ruoka-aineiden ja eri elintarvikeryhmien suositeltavat suhteet havainnollistettu lautasmallin ja ruokaympyrän avulla.

 Lähtökohtana suomalaisten terveys ja kansallinen ruokakulttuuri

  • Ravitsemussuosituksissa esitetyt luvut kuvaavat tärkeimpien ravintoaineiden kuten rasvojen, proteiinien, vitamiinien ja kivennäisaineiden suositeltavaa saantia. Suositusluvut on laskettu keskimääräisen tarpeen ja ne vastaavat koko terveen, kohtalaisesti liikkuvan väestön tarvetta. Ravintoainesuositukset edustavat suositeltavaa saantia esimerkiksi kuukauden aikana.
  • Kansallisten ravitsemussuositusten tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavaliota ja edistää hyvää terveyttä.
  • Yksityiskohtaiset suomalaiset ravitsemussuositukset kuvamateriaaleineen ovat tässä!
  • Ravitsemustavoitteet heijastavat aikaansa. Lataa talukko: Ravitsemussuosituksia eri vuosilta
  • Valtion ravitsemusneuvottelukunta, on esitelty tarkemmin Valtion ravitsemusneuvottelukunnan sivuilla osoitteessa http://www.mmm.fi/ravitsemusneuvottelukunta