Rasvat jaetaan tyydyttyneisiin ja tyydyttymättömiin rasvoihin. Mitä kovempi rasva on, sitä enemmän siinä on tyydyttyneitä rasvahappoja. Kaikki pehmeät ja nestemäiset rasvat sisältävät runsaasti tyydyttymättömiä rasvahappoja. Katso suositeltavat päiväannokset kohdasta Ravitsemussuositukset.

Mistä ?

Tyydyttyneitä rasvoja saadaan eläinkunnan tuotteista ja tyydyttymättömiä rasvoja erityisesti kasviöljyistä.

Luonnostaan rasvapitoisia ruoka-aineita ovat eläinkunnan tuotteet kuten liha, lihavalmisteet, maito ja maitovalmisteet sekä jotkut kalat ja kananmuna. Eläinkunnan tuotteiden ja ravintorasvojen rasvapitoisuus vaihtelee paljon. Liha- ja maitovalmisteita sekä ravintorasvoja on tarjolla lähes rasvattomista runsasrasvaisiin.

Kolesterolia saadaan ravinnosta, mutta sitä muodostuu myös maksassa. Ruuasta kolesterolia saadaan pääasiassa rasvaisista eläinkunnan tuotteista.

Kasvikunnan raaka-aineet eivät sisällä merkittäviä määriä rasvaa lukuun ottamatta avokadoa, manteleita, pähkinöitä ja siemeniä. Kasvikunnan tuotteet eivät sisällä lainkaan kolesterolia.

Miksi ?

Rasva muodostaa elimistössä sisäelinten ympärille niitä suojaavan ja tukevan kerroksen. Se toimii myös lämmöneristeenä ja ylimääräisen energian varastona. Rasvan mukana saadaan ruoasta myös välttämättömät rasvahapot, linoli- ja alfalinoleenihapot (toimivat suojaravintoaineina), sekä rasvaliukoiset vitamiinit.

Rasvan saannin vähentäminen

Liian suuri rasvan käyttömäärä (erityisesti tyydyttyneen rasvan) liittyy mm. sydän- ja verisuonisairauksien, eräiden syöpäsairauksien, ylipainon, aikuistyypin diabeteksen ja sappikivien suurentuneeseen riskiin.

Rasvojen kokonaismäärää voidaan vähentää:

  • valitsemalla mahdollisimman vähärasvaisia maito- ja lihavalmisteita
  • suosimalla ruoanvalmistuksessa mm. keittämistä, höyryttämistä, uunissa hauduttamista ja mikroaaltouunissa kypsentämistä
  • pitämällä leipärasvan määrä kohtuullisena
  • kiinnittämällä rasvojen laatuun erityistä huomiota
  • suosimalla ruuanvalmistuksessa kasviöljyjä, kasvirasvapohjaisia raaka-aineita ja leipärasvoja

Rasvojen keskeisimmät lähteet näet klikkaamalla vuoroin ruoka-aineympyrän kutakin lohkoa