Kasvikset (=vihannekset, juurekset, marjat, hedelmät) sisältävät

  • energiaansa nähden runsaasti elimistön toiminnan, kasvun ja hyvinvoinnin kannalta välttämättömiä suojaravintoaineita (vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita ja kuituja) sekä antioksidantteja ja flavonoideja. Kasvisten ravintoainetiheys on siis suuri.
  • aromi- ja väriaineita, jotka vaikuttavat ruoan makuun, tuoksuun ja näyttävyyteen
  • vähän energiaa ja merkityksettömiä määriä rasvaa
  • ei lainkaan kolesterolia
  • Syö erivärisiä kasviksia sekä tuoreena että kypsennettynä, sillä eri kasvikset sisältävät erilaisia hyödyllisiä yhdisteitä.
  • Älä korvaa kasviksia vitamiini- ja kivennäisainevalmisteilla, koska niiden käytöstä ei ole tutkimusten mukaan ollut vastaavaa terveyshyötyä kuin runsaalla vihannesten, juuresten, marjojen ja hedelmien käytöllä.
  • Ruoka, joka houkuttelee syömään ja saa mielen virkistymään auttaa myös terveyden ylläpitämisessä.

Hyvä ruoka on

  • maukasta, monipuolista ja värikästä
  • tavallista perusruokaa, josta saadaan riittävästi välttämättömiä suojaravintoaineita. Mitään ravintolisiä ei tarvita

Tärkeää on

  • ruokavalion kokonaisuus, ei yksittäisten ravintoaineiden saannin tarkkaileminen
  • syömisen kohtuullisuus liikuntaa unohtamatta. Silloin paino pysyy kohdallaan
  • ruokavalion monipuolisuus riittävän ravintoaineiden saannin turvaamiseksi. Tämä on sitä tärkeämpää, mitä pienempi on energiantarve

Puutteellisesti koostetulla ruokavaliolla on yhteys moneen länsimaiseen sairauteen. On arvioitu, että ainakin 1/3 syöpätapauksista ja noin 1/2 sydän- ja verisuonisairauksista sekä verenpainetaudeista on yhteydessä ravintoon. Liiallinen rasvan (erityisesti tyydyttyneen rasvan) kulutus ja liian vähäinen täysjyväviljavalmisteiden ja kasvisten kulutus ovat tärkeimmät edellä mainittuihin sairauksiin vaikuttavat ravitsemukselliset tekijät.

Lue lisää > Tutkimustietoa kasvisten vaikutuksesta terveyteen